
1972
Color:
color
Duración:
11 min.
Bélgica
Director:
Chantal Akerman
Reparto:
Chantal Akerman
Guion:
Chantal Akerman
Fotografía:
Babette Mangolete
Edición:
Geneviève Luciani
Compañía productora:
Paradise Films
La habitación
The Room
Sección: Retrospectiva Chantal Akerman
Chantal Akerman
Filmografía del director:
No Home Movie (2015), La folie Almayer (2011), À l’Est avec Sonia Wieder-Atherton (TV 2009), Women from Antwerp in November (cm. 2008), O estado do mundo (2007), Là-bas (2006), Demain on déménage (2004), Avec Sonia Wieder-Atherton (TV 2003), De l'autre côté (2002), La captive (1999), Sud (1999), Cinéma, de notre temps. Chantal Akerman par Chantal Akerman (TV 1996), Un divan à New York (1996), Tous les garçons et les filles de leur âge (TV 1994), D’Est (1993), Monologues “Le déménagement” (TV 1993), Contre l’oubli (1991), Nuit et jour (1991), Trois strophes sur le nom de Sacher (1990), Histoires d’Amérique (1988), Les trois dernières sonates de Franz Schubert (cm. 1989), Le marteau (cm. 1986), La paresse (cm. 1986), Letters Home (1986), Mallet-Stevens (cm. 1986), Golden Eighties (1986), Seven Women, Seven Sins (1986), Family Business: Chantal Akerman Speaks About Film (cm. TV 1984), Lettre d’un cinéaste: Chantal Akerman (cm. TV 1984), New York, New York bis (cm. 1984), J’ai faim, j’ai froid (1984), L’homme à la valise (TV 1983), Un jour Pina a demandé… (1983), On Tour with Pina Bausch (cm. TV 1983), Les années 80 (1983), Toute une nuit (1982), Dis-moi (cm. TV 1980), Les rendez-vous d’Anna (1978), News from Home (1976), Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), Je, tu, il, elle (1974), Hanging Out Yonkers (cm. 1973), Le 15/8 (cm. 1973), Hôtel Monterey (1972), La chambre (cm. 1972), L’enfant aimé ou je joue à être une femme mariée (cm. 1971), Saute ma ville (cm. 1968)
Sinopsis Español:
Akerman entró en contacto con el cine estructuralista norteamericano con exponentes como Michael Snow, Stan Brakhage o Jonas Mekas, a través de la fotógrafa y artista Babette Mangolte. De este movimiento aprendió un cine sin punto de vista ni narrativa, un nuevo lenguaje por descubrir. La habitación es un retrato de la propia Akerman a través de la rotación de la cámara en el cuarto subalquilado en el que vivía. En este sentido, representa un fogonazo de vida dentro de un sistema visual estructurado.
Sinopsis Inglés:
Akerman came into contact with American structuralist cinema with exponents such as Michael Snow, Stan Brakhage and Jonas Mekas, through photographer and artist Babette Mangolte. From this movement she learned a cinema without a point of view or narrative, a new language to be discovered. The Room is a portrait of Akerman herself through the rotation of the camera in the sublet room in which she lived. In this sense, it represents a flash of life within a structured visual system.
Premios y Festivales:
2011, 2010, 1984 Viennale. Festival Internacional de Cine