
1972
Color:
color
Duración:
65 min.
Bélgica
Director:
Chantal Akerman
Guion:
Chantal Akerman
Fotografía:
Babette Mangolete
Edición:
Geneviève Luciani
Compañía productora:
Paradise Films
Hotel Monterrey
Hotel Monterey
Sección: Retrospectiva Chantal Akerman
Chantal Akerman
Filmografía del director:
No Home Movie (2015), La folie Almayer (2011), À l’Est avec Sonia Wieder-Atherton (TV 2009), Women from Antwerp in November (cm. 2008), O estado do mundo (2007), Là-bas (2006), Demain on déménage (2004), Avec Sonia Wieder-Atherton (TV 2003), De l'autre côté (2002), La captive (1999), Sud (1999), Cinéma, de notre temps. Chantal Akerman par Chantal Akerman (TV 1996), Un divan à New York (1996), Tous les garçons et les filles de leur âge (TV 1994), D’Est (1993), Monologues “Le déménagement” (TV 1993), Contre l’oubli (1991), Nuit et jour (1991), Trois strophes sur le nom de Sacher (1990), Histoires d’Amérique (1988), Les trois dernières sonates de Franz Schubert (cm. 1989), Le marteau (cm. 1986), La paresse (cm. 1986), Letters Home (1986), Mallet-Stevens (cm. 1986), Golden Eighties (1986), Seven Women, Seven Sins (1986), Family Business: Chantal Akerman Speaks About Film (cm. TV 1984), Lettre d’un cinéaste: Chantal Akerman (cm. TV 1984), New York, New York bis (cm. 1984), J’ai faim, j’ai froid (1984), L’homme à la valise (TV 1983), Un jour Pina a demandé… (1983), On Tour with Pina Bausch (cm. TV 1983), Les années 80 (1983), Toute une nuit (1982), Dis-moi (cm. TV 1980), Les rendez-vous d’Anna (1978), News from Home (1976), Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), Je, tu, il, elle (1974), Hanging Out Yonkers (cm. 1973), Le 15/8 (cm. 1973), Hôtel Monterey (1972), La chambre (cm. 1972), L’enfant aimé ou je joue à être une femme mariée (cm. 1971), Saute ma ville (cm. 1968)
Sinopsis Español:
Con apenas 21 años, Chantal Akerman llegó a Nueva York. Un punto clave en su experiencia vital y profesional fue la visión sobre la ciudad a comienzos de la década de 1970; un espacio en quiebra económica, un hábitat para formas de vida marginales, como las de cierta escena artística por la que la cineasta se interesó y en la que se implicó. Hotel Monterrey se centra en un hotel de beneficencia, en el que conviven artistas y desheredados sociales, al igual que en el famoso Hotel Chelsea de Nueva York. Mediante un rodaje topográfico de su arquitectura (pasillos, vestíbulos, habitaciones), Akerman articula un retrato sobre los habitantes de esta ciudad.
Sinopsis Inglés:
With just 21 years, Chantal Akerman arrived in New York. A key point in her life and professional experience was the vision of the city in the early 1970s; an economically bankrupt space, a habitat for marginal life forms, like those of a certain artistic scene in which the filmmaker became interested and involved. Hotel Monterrey is centered in a charity hotel, where artists and social disinherited coexist, as well as in the famous Chelsea Hotel in New York. Through a topographic filming of its architecture (corridors, halls, rooms), Akerman articulates a portrait of the inhabitants of this city.
Premios y Festivales:
2017 Frontera Sur Festival Internacional de Cine de No_Ficción; 2012 DocLisboa. Festival Internacional de Cine; 2011 Viennale. Festival Internacional de Cine de Viena